środa, 30 września 2009

Canon EOS 500D

Canon EOS 500D to rewolucja w segmencie amatorskich lustrzanek cyfrowych. Oferuje niezrównaną rozdzielczość w wyjątkowo atrakcyjnej cenie. Jest to pierwsza w historii fotografii amatorska lustrzanka, która udostępnia funkcję rejestracji filmów Full HD. Szereg zaawansowanych rozwiązań technologicznych dba aby fotografowanie (i nie tylko) stało się prawdziwą przyjemnością.

Canon EOS 500D został wyposażony w najnowszej generacji 15.1 milionową matrycę CMOS, która pozwala zapisywać zdjęcia w maksymalnej rozdzielczości 4752 x 3168 pikseli. Przetwornik jest obsługiwany przez procesor obrazu DIGIC IV (jest to w chwili obecnej ostatnia generacja tego układu). Dzięki niemu aparat charakteryzuje się niskim poziomem szumów, wyjątkowo krótkim czasem uruchamiania i przeglądania zdjęć po ich zrobieniu oraz oferuje możliwość zapisu plików RAW z 14 bitową głębią kolorów. Tradycyjnie już dla nowych lustrzanek Canon zastosował system czyszczenia matrycy oparty na filtrze ultradźwiękowym (EOS Integrated Cleaning System). Niskoprzepustowy filtr połączony został z elementem, który wprowadzany jest w drgania w momencie uruchomienia aparatu, co umożliwia oczyszczenie matrycy z kurzu. Praca układu może być dodatkowo wspomagana funkcją mapowania zanieczyszczeń.

Tradycyjnie dla nowoczesnych lustrzanek 500D zapewnia możliwość kadrowania (Live View) bezpośrednio na ekranie LCD. Tryb tan niezmiernie ułatwia fotografowanie w trudnych pozycjach, na przykład obiektów w trybie makro na ziemi lub ze statywu. Obraz przy wykorzystaniu Live View jest wyświetlany jako film wideo o szybkości 30 klatek na sekundę. Dostępne są dwa rodzaje autofokusa: Quick AF korzystający z 9 punktowego czujnika CMOS oraz Live AF bazujący na detekcji kontrastu obrazu. Istnieje możliwość wyświetlenia siatki i histogramu, ułatwiających komponowanie i doświetlanie ujęcia. Podczas ustawiania ostrości można przybliżyć szczegół na wyświetlaczu nawet 10 krotnie. Podczas sesji studyjnej można korzystać ze zdalnego trybu Live View, podłączając aparat do komputera i komponując ujęcia na ekranie, za pomocą dostarczonego w zestawie handlowym oprogramowania.
Funkcją budzącą najwięcej emocji jest możliwość rejestrowania filmów z maksymalną rozdzielczością Full HD 1920 x 1080 pikseli, prędkością 20 klatek na sekundę i dźwiękiem PCM. W tym trybie ustawianie ostrości odbywa się automatycznie, dzięki detekcji kontrastu lub manualnie. Duża matryca aparatu (w porównaniu z przetwornikami w kompaktach i typowych kamerach amatorskich) i wysoka czułość zapewniają wyjątkową jakość obrazu. Filmowanie można wzbogacić o niedostępne dotąd dla amatorów efekty: w celu nadania własnym produkcjom dodatkowej dramaturgii można skorzystać z bogatego asortymentu wymiennych obiektywów (od szerokokątnych, przez teleobiektywy, makroobiektywy, aż po modele typu rybie oko) lub poeksperymentować z ustawieniem przysłony i głębią ostrości.

Niskie szumy przy wysokich czułościach są od lat wizytówką lustrzanek Canona. W EOS 500D zakres czułości wynosi od 100 do 3200 ISO z możliwością rozszerzenia o programowe (niekalibrowane) czułości 6400 i 12800 ISO. Aparat stale pokazuje (w wizjerze) informację o wybranym ekwiwalencie czułości. Dostępna jest także bardzo wygodna funkcja Auto ISO (w zakresie od 100 do 1600). Liczne zaawansowane funkcje umożliwiają optymalizowanie jakości zdjęć wykonywanych w różnych sytuacjach. Funkcja Highlight Tone Priority zwiększa dynamiczny zakres jasnych tonów, zapewniając lepsze odwzorowanie szczegółów np. sukni ślubnej, chmur na niebie i innych jasnych obiektów. Funkcja Auto Lighting Optimiser poprawia jasność i kontrast podczas przetwarzania zdjęcia, co poprawia tony koloru skóry na portretach gwarantując poprawne doświetlenie twarzy.

Szybki i precyzyjny system AF składa się z 9 czujników ułożonych na planie rombu. Dodatkowo centralny, krzyżowy czujnik (współpracuje z optyką o świetle f/2.8) zapewnia jeszcze większą precyzję w złych warunkach oświetleniowych. EOS 500D może wykonywać zdjęcia seryjne z prędkością 3.4 kl/s. W dodatku takie tempo jest utrzymywane przy ciągłym zapisie do 170 zdjęć w formacie JPEG lub 9 w formacie RAW.

Dane zapisywane są na kartach pamięci SD, SDHC. Ten typ nośników jest bardzo korzystnym rozwiązaniem dla osób, które do tej pory korzystały z aparatów kompaktowych, które w przytłaczającej większości korzystają z pamięci typu SD.

EOS 500D współpracuje ze standardem pomiaru błysku E- TTL II. Przy wyliczeniu siły błysku E- TTL II bierze pod uwagę: odległość od fotografowanego obiektu, światło zastane oraz ilość elementów odbijających światło. System E- TTL II współpracuje zarówno z zaawansowanymi fleszami Canona z serii EX, jak również z wbudowaną w korpus lampą błyskową. Możliwe jest nawet bezpośrednie sterowanie lampami błyskowymi Speedlite z poziomu wyświetlacza aparatu. Lustrzanka jest kompatybilna ze wszystkimi obiektywami Canon EF i EF-S.

Niewielka, ergonomiczna obudowa, waży zaledwie 480 gramów i doskonale układa się w dłoni. Duży, jasny celownik o powiększeniu 0.87x sprawia, że komponowanie ujęć jest łatwiejsze i bardziej komfortowe. Z tyłu obudowy rozlokowano rewelacyjny wyświetlacz LCD Clear View o przekątnej 3 cali i rozdzielczości VGA (920 000 pikseli). Zapewnia on niezwykły komfort przy przeglądaniu zdjęć i obsłudze menu ale przede wszystkim przy korzystaniu z podglądu na żywo. Menu zostało rozszerzone o ekran Quick Control, który zapewnia dostęp do najczęściej zmienianych ustawień. Biorąc pod uwagę możliwości video, cieszy obecność złącza HDMI umożliwiającego wyświetlanie zdjęć i filmów bezpośrednio na ekranie telewizora HD.

EOS 500D posiada szybkie złącze USB 2.0 przeznaczone do przesyłu zdjęć zapisywanych na dysku komputera. Zasilanie lustrzanki stanowi nowy, bardzo wydajny akumulator LP-E5 (1050 mAh). Ogniwo uwzględnia większe zapotrzebowanie na energię aparatu podczas częstego korzystania z podglądu na żywo i nagrywania video. Istnieje również możliwość zamontowania dokupowanego oddzielnie Battery Gripa BG-E5 sprzedawanego z magazynkiem na 6 baterii typu AA lub 2 akumulatory LP-E5. Do lustrzanki jest dołączony bogaty pakiet oprogramowania: Zoom Browser EX / ImageBrowser, PhotoStitch, EOS Utility (z aplikacją Remote Capture, pozwalającą na sterowanie aparatem z poziomu komputera), Digital Photo Professional, Picture Style Editor

Sony Cyber-shot DSC-HX1

Sony Cyber-shot DSC-HX1 - naładowany technologią
PMA 09 Na specjalnej konferencji prasowej w Las Vegas firma Sony zaprezentowała aparat kompaktowy wprost naładowany najnowszą technologią. Takie funkcje jak automatyczna panorama, zdjęcia seryjne z prędkością 10 kl/s i redukcja rozmazanych zdjęć odsuwają w cień "zwykłe" cechy aparatu jak 9 mp matryca, 20-krotny zoom optyczny czy możliwość nagrywania filmów w HD.

Nowy aparat kompaktowy Cyber-shot HX1 firmy Sony to konstrukcja ze wszech miar niezwykła, łącząca świetną jakość obrazu, błyskawiczne działanie i szeroki wachlarz twórczych możliwości ze stylowym wyglądem i bardzo łatwą obsługą.

Najnowszy, sztandarowy model z rodziny Cyber-shot może się poszczycić szeregiem zaawansowanych rozwiązań z dziedziny optyki oraz rejestracji i przetwarzania obrazu, które przekładają się na niezrównany potencjał twórczy.

Mimo wyjątkowych parametrów i 20-krotnego zoomu aparat HX1 jest na tyle nieduży, że bez kłopotu zmieści się w bagażu na weekendowy wyjazd. Idealnie nadaje się dla osób, które z jednej strony oczekują świetnej jakości obrazu i zaawansowanych funkcji fotografowania, a z drugiej nie chcą obciążać się masywną lustrzanką cyfrową i towarzyszącymi jej obiektywami.

Sercem modelu HX1 jest nowy, opracowany przez firmę Sony przetwornik obrazu "Exmor" CMOS o efektywnej rozdzielczości 9,1 megapiksela. Technologia "Exmor" została początkowo opracowana na potrzeby lustrzanek cyfrowych Sony. Wyróżnia ją nieprzeciętna jakość rejestrowanego obrazu i obniżony poziom szumów, zwłaszcza przy korzystaniu z większych czułości ISO.

Przetwornik "Exmor" CMOS ściśle współpracuje z wydajnym procesorem obrazu BIONZ. Połączenie tych dwóch elementów umożliwia fotografowanie w pełnej rozdzielczości w tempie do 10 klatek na sekundę, z wykorzystaniem mechanicznego systemu migawki. Szybkość ta przewyższa możliwości niektórych lustrzanek o profesjonalnych parametrach. Znakomicie ułatwia utrwalenie szybkiej akcji lub dokumentowanie zdarzeń takich jak spotkania ze znajomymi, na których nagle coś się może zdarzyć.

Przetwornik "Exmor" CMOS pozwala na wykorzystanie dwóch nowych trybów fotografowania, zmniejszających szumy w obrazie przy zdjęciach w słabym świetle. W przypadku fotografowania statycznych obiektów z pomocą przychodzi tryb zdjęć z ręki o zmierzchu, w którym aparat wykonuje serię sześciu zdjęć, po czym nakłada je, tworząc jeden zoptymalizowany obraz z radykalnie osłabionymi szumami. Jeśli natomiast obiekt porusza się, tryb wyraźnego ruchu również rejestruje sześć obrazów i nakłada je, czego efektem jest jeden wyraźny obraz.

Następną nowością, której wprowadzenie stało się możliwe dzięki połączeniu przetwornika "Exmor" CMOS z procesorem BIONZ, jest tryb panoramy. Można w nim uzyskać zapierające dech zdjęcia krajobrazów, widoków miejskich itp. W tym celu wystarczy nacisnąć spust migawki i obracać aparat w lewo i w prawo albo przechylać go w górę i w dół - urządzenie samoczynnie połączy wykonaną serię zdjęć w jeden panoramiczny obraz o dużej rozdzielczości. Panoramy można wyświetlać w postaci przesuwającego się obrazu na trzycalowym ekranie LCD i nowych ramkach cyfrowych
S-Frame, a także przy użyciu konsoli PLAYSTATIONŸ3.

Kolejnym debiutantem w rodzinie Cyber-shot jest nowy obiektyw G, pomyślany i skonstruowany jako uzupełnienie niezwykłego potencjału przetwornika "Exmor" CMOS i procesora BIONZ.

Obiektywy G były początkowo stosowane w lustrzankach Sony. Model wykorzystany w aparacie HX1 zawiera zarówno soczewki asferyczne, jak i soczewki ze szkła ED (o bardzo małej dyspersji). Takie połączenie zapewnia bardzo wysoką rozdzielczość i minimalną aberrację chromatyczną w całym zakresie ogniskowych, od najszerszego kąta (28 mm) do superteleobiektywu (560 mm). Duża krotność zoomu optycznego umożliwia wykonywanie najróżniejszych zdjęć, od krajobrazów i migawek z życia rodziny po pełne dynamizmu ujęcia sportowe.

Cyber-shot HX1 to pierwszy aparat kompaktowy firmy Sony z funkcją rejestracji obrazu filmowego HD w formacie 1080/30p. Nagrywany przy jej użyciu film odznacza się płynnością obrazu (30 klatek na sekundę) i dużą ilością szczegółów. Całości dopełnia stereofoniczny dźwięk.

Filmy HD i fotografie można wyświetlać w wysokiej rozdzielczości na telewizorze BRAVIA albo dowolnym telewizorze HD ready. Dzięki technologii BRAVIA Sync ekran odtwarzania aparatu pojawia się na telewizorze; pozwala to na wygodne sterowanie pokazem slajdów, zmienianie powiększenia, wyświetlanie indeksu obrazów i używanie innych funkcji za pomocą pilota od telewizora BRAVIA.

Użytkownik aparatu Cyber-shot HX1 niezwykle łatwo uzyska wspaniałe wyniki, nie martwiąc się o dobór właściwych ustawień aparatu. Funkcja inteligentnego rozpoznawania sceny została obecnie uzupełniona technologią rozpoznawania uśmiechu, która pozwala na automatyczne uchwycenie pięknych uśmiechów nawet w trudnych warunkach, na przykład o zmierzchu lub przy zdjęciach pod światło.

Aparat jest wyposażony w uchylny, 3,0-calowy ekran LCD, ułatwiający komponowanie zdjęć bez względu na wysokość, z jakiej są robione. Technologia Clear Photo LCD Plus gwarantuje świetną jakość i kontrastowość obrazu, a rozdzielczość 230 000 oznacza dobrą widoczność nawet drobnych szczegółów.

Nowe pokrętło sterujące upraszcza wybieranie wariantów techniką "kliknij i obróć" oraz zmienianie ustawień aparatu. Dla większej wygody można również korzystać z zapożyczonego z lustrzanek cyfrowych przycisku funkcji użytkownika. Aparat pozwala na przypisanie do niego funkcji rozpoznawania uśmiechu, nastawiania balansu bieli lub wyboru trybu pomiaru.

środa, 16 września 2009

Fotografowanie porady

Podczas fotografowania wybierajmy odpowiedni tryb fotografowania. Może być to na przykład portret, czyli zdjęcie, na którym twarz fotografowanej osoby zajmuje 60% matrycy. Na pierwszym planie znajduje się oczywiście postać, dalej widać „rozmazane” tło.

Jak fotografować, by być z tego zadowolonym?


Autorem artykułu jest Jakub Zimny




Fotografowanie aparatami cyfrowymi to nowy etap w rozwoju techniki, pozwalający na uzyskiwanie tanich i ciekawych ujęć. Dzisiaj nie musimy „oszczędzać” każdej klatki zdjęcia. Wykonywanie fotografii może być dużo tańsze i dawać lepsze efekty. Wystarczy jednak kierować się kilkoma ważnymi zasadami.

Przede wszystkim jeśli szczególnie zależy nam na zdjęciach, wykonujmy ich kilka. W zależności od tego, co fotografujemy, dla pejzaży niech będzie ich co najmniej trzy, dla osób – około sześć, siedem. Dzięki temu uzyskamy zawsze dobre zdjęcia. Retuszowanie uzyskanych ujęć jest dużo bardziej kłopotliwe, wymaga również posiadania odpowiedniego programu. Zajmuje nam zazwyczaj około trzydzieści minut. Wykonanie większej ilości ujęć jest łatwiejsze i właściwie nic nie kosztuje. Kolejna zasada to wykonywanie zdjęć z możliwie najlepszą rozdzielczością. Dzięki takim ustawieniom nigdy nie zamkniemy przed sobą możliwości wywołania fotografii w większych wymiarach. Zdjęcie mające duże wymiary dodatkowo można również zmniejszyć. Nie ma żadnego problemu. Zrobimy to za pośrednictwem niemal każdego programu do obróbki zdjęć.


Trzeba również wziąć pod uwagę specyfikę wykonywania zdjęć. Należy je wykonywać z ostrożnością i starannością. Miejmy na uwadze, że istnieje coś takiego, jak system zwalniania migawki. Jest to przycisk zwany spustem migawki, którego umiejętne naciśnięcie i niezbyt szybkie zwolnienie umożliwia ustawienie ostrości oraz naświetlenia zdjęcia, dzięki czemu wykonywane fotografie są wyraźne i żywe. Problem pojawia się wtedy, kiedy trzeba wykonać zdjęcie osoby szybko poruszającej się. Zwalnianie migawki może stać nam na przeszkodzie w wykonaniu fotografii. Może okazać się, że obiekt dawno zniknął z naszego pola widzenia, a my dopiero zrobiliśmy zdjęcie. By uniknąć takiej sytuacji należy „wyprzedzić” daną osobę aparatem, wcisnąć do połowy guzik migawki i czekać na nią. Dopiero gdy się pojawi w naszym polu widzenia, wciskamy przycisk do końca.


Podczas fotografowania wybierajmy odpowiedni tryb fotografowania. Może być to na przykład portret, czyli zdjęcie, na którym twarz fotografowanej osoby zajmuje 60% matrycy. Na pierwszym planie znajduje się oczywiście postać, dalej widać „rozmazane” tło. Za pomocą ręcznego ustawienia przesłony ustawiamy stopień rozmycia tła. Możliwość tę mają bardziej zaawansowane aparaty cyfrowe. Inne ustawienia ma program krajobraz, który umożliwia wykonywanie najlepszych zdjęć przy pomocy statywu. Przy tych ustawieniach przydaje się również wykorzystanie stabilizatora obrazu. Tryb sport umożliwia wykonywanie zdjęć obiektom szybko poruszającym się. Bardzo dobre ustawienia aparatu uzyskuje się za sprawą najniższej czułości, najkrótszego czasu migawki oraz największego otworu przesłony. Oczywiście istnieją również inne tryby umożliwiające wykonywanie idealnych zdjęć w danych warunkach. Ich ilość uzależniona jest od konkretnie wybranego modelu aparatu cyfrowego.



---

Jakub Zimny
www.deltastudio.pl



Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

poniedziałek, 14 września 2009

Fotografia i reklama

Sztuką jest zaprezentowanie żywności, jedzenia w sposób apetyczny, plastyczny i ze smakiem. Fotografii jedzenia towarzyszą food styliści, którzy swój warsztat stylistyczny wzmacniają niejednokrotnie wieloletnim doświadczeniem z branży gastronomicznej. Wielu z nich zapewnia, że stylista nie oznacza dobrego kucharza i odwrotnie, ale kto by nie chciał nacieszyć oczu wspaniałymi kompozycjami z jedzenia i nabrać ochoty na więcej?

Współczesna fotografia reklamowa


Autorem artykułu jest Rafał Turek




Usługi współczesnego studia fotograficznego zajmującego się fotografią reklamową to już nie tylko samo „zrobienie zdjęcia”
Studio chętnie organizuje pracę od projektowania graficznego począwszy, poprzez skład i przygotowanie do druku a na wszelkich formach druku skończywszy.

Studia fotograficzne oferują produkcję sesji zdjęciowych od koncepcji do końcowej realizacji. Klienci studia są świadomi potrzeb profesjonalnego marketingu. Każde zamówienie traktowane jest indywidualnie, co zapewnia najlepsze rozwiązania dla każdego pomysłu klientów. Studio wspiera firmy w standardowych formach fotografii reklamowej poprzez zdjęcia produktowe, packshotowe i aranżowane, z przeznaczeniem do materiałów reklamowych, tj. katalogów, folderów, ulotek, plakatów, kalendarzy, standów, bannerów, roll’upów czy do Internetu.


Agencje modelingowe korzystają z usług studia z zakresu prezentacji modeli do swoich baz, banków twarzy. Aktorzy wykonują headshoty w plenerze i oczywiście w warunkach studyjnych. Fotografia na potrzeby portfolio pomaga w castingach. Dobre zdjęcia są często kluczem do kariery niejednego modela czy aktora. A tylko profesjonaliści potrafią pomóc w kreacji odpowiedniego wizerunku. Odpowiednia atmosfera podczas sesji jest równie ważna jak nazwisko fotografa.


Sztuką jest zaprezentowanie żywności, jedzenia w sposób apetyczny, plastyczny i ze smakiem. Fotografii jedzenia towarzyszą food styliści, którzy swój warsztat stylistyczny wzmacniają niejednokrotnie wieloletnim doświadczeniem z branży gastronomicznej. Wielu z nich zapewnia, że stylista nie oznacza dobrego kucharza i odwrotnie, ale kto by nie chciał nacieszyć oczu wspaniałymi kompozycjami z jedzenia i nabrać ochoty na więcej?


Studio dokumentuje wydarzenia i imprezy kulturalne. Reportaże często towarzyszą spotkaniom firmowym. Fotografia korporacyjna zarządów, pracowników czy siedziby firmy tworzona jest na potrzeby działów marketingów i PR. Studio często proponuje zdjęcia plenerowe, które są idealną odskocznią od biurowego wizerunku firm i ich pracowników.


Fotografia reklamowa architektury, wnętrz i budynków jest także swoistą formą prezentacji firm i ich dorobku a zdjęcia nocne szczególnie podkreślają i wydobywają charakter architektury.


---

Fotografia reklamowa



Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

sobota, 12 września 2009

Lustrzanki

Producenci zaczynają jednak podążać nowym tropem. Stawiają na nowinki typu funkcja rozpoznawania uśmiechu czy też możliwość wykonywania zdjęć pod wodą. Coraz większą uwagę przywiązują także do designu, tak aby aparaty – podobnie jak zegarki czy markowe pióra - pełniły rolę stylowych dodatków.

Wśród osób korzystających z serwisu Skąpiec.pl największą popularnością cieszy się zoom optyczny o wartości „10x i więcej”. W okresie lipiec 2008 – luty 2009 uzyskał on 52,16 proc. wskazań.

Internauci poszukują najczęściej matrycy o wartości 1/1,8 cala (15,82 proc. wszystkich wyborów). Optymalna rozdzielczość wynosi według nich ponad 10 Mpx (53,33 proc. wskazań).

Podium dla lustrzanek

Potencjalny nabywca aparatu nie ma łatwego wyboru.

Bo jeśli kompakt to jaki: tradycyjny, kieszonkowi, podróżny?

A jeśli nie kompakt to co? Górna półka czyli lustrzanka czy może konstrukcja pośrednia czyli tzw. megazoom?

Z analiz Skąpiec.pl wynika, że w minionych ośmiu miesiącach najchętniej sięgaliśmy po lustrzanki (odnotowały one 49 proc. wyborów). Aparaty kompaktowe uplasowały się na drugiej pozycji z ponad 11-procentową stratą do lidera (37,69 proc. wskazań).

Przy czym to właśnie kompakty wiodły prym w czasie przedświątecznej gorączki zakupowej. W grudniu 2008 roku zanotowały one 40 proc. wskazań i był to ich najlepszy wynik w skali analizowanego okresu.

Warto wspomnieć, że wyniki poprzedniego raportu Skąpiec.pl na temat aparatów cyfrowych przedstawiały się zgoła inaczej. W okresie styczeń 2007 – czerwiec 2008 preferencje użytkowników serwisu przechylały się na korzyść kompaktów. Zdobyły one wówczas 44,61 proc. wyborów, podczas gdy lustrzanki 41,55 proc.

Zejście z piedestału

Z czego wynika ta zamiana miejsc?

Przede wszystkim ze spadku cen lustrzanek (potaniały one o wiele bardziej aniżeli kompakty).

Nie bez znaczenia pozostaje także nasycenie rynku aparatami kompaktowymi oraz przesunięcie się preferencji konsumenckich w kierunku bardziej zaawansowanych technologicznie urządzeń.

Tendencje obserwowane przez Skąpiec.pl pokrywają się z prognozami amerykańskiej firmy analitycznej IDC (International Data Corporation), zgodnie z którymi przed 2011 rokiem będziemy obserwować dalszy spadek sprzedaży aparatów, za wyjątkiem wspomnianych lustrzanek.

Najmniejszym zainteresowaniem w gronie użytkowników Skąpca cieszą się konstrukcje zawieszone pomiędzy kompaktami, a lustrzankami. Mowa o ultrazoomach, które zdobyły nieco ponad 13 proc. wskazań.

- Tendencje zaobserwowane na przełomie 2007 i 2008 roku pozwalały nam myśleć, że aparaty te podbiją serca miłośników fotografii, dla których kompakt to wciąż za mało, a lustrzanka – nieco za dużo. Tak się jednak nie stało. Może dlatego, że zniknął ważny argument przemawiający za kupnem tego typu konstrukcji – mówi Monika Janiszewska, specjalista ds. PR serwisu.

Jako największe atuty ultrazoomów wymieniano funkcje manualne rodem z lustrzanek (pozwalające kontrolować wykonywane zdjęcia) przy jednoczesnej możliwości robienia filmów. Ta ostatnia była jeszcze do niedawna niedostępna w przypadku tradycyjnych lustrzanek. Traktowano ją jako pogwałcenie statusu tego rodzaju aparatów. Producenci zaczynają jednak ulegać konsumenckim zachciankom i pojawiło się już kilka modeli lustrzanek umożliwiających filmowanie.

Canon zwycięzcą

W przypadku aparatów cyfrowych najbardziej pożądaną marką okazał się (po raz kolejny) Canon. Produkty z logo tego producenta zanotowały 27,01 proc. wyborów spośród 28 prezentowanych na Skąpiec.pl marek.

Canon wyprzedził znacznie produkty marki Nikon, które uzyskały nieco ponad 15 proc. wszystkich wyborów. Na trzeciej i czwartej pozycji uplasowały się odpowiednio Sony (15,20 proc. wyborów) oraz Panasonic (5,19 proc.).

Zestawiając uzyskane wyniki z poprzednim raportem (styczeń 2007 – czerwiec 2008), obserwujemy spore przetasowania. O ile Canon również objął w tamtym czasie palmę pierwszeństwa (z 26,19 proc. wszystkich wyborów), o tyle Sony uplasował się wówczas na pozycji drugiej (14,40 proc.).

Długą drogę przeszedł Nikon, przeskakując do góry o trzy oczka – z miejsca piątego (poprzedni raport) na miejsce drugie (obecny). Warto wspomnieć o Olympusie, zajmującym niegdyś trzecią pozycję, a dziś usytuowanym poza podium (na miejscu piątym). Z wiodących producentów jedynie Panasonic pozostaje niezmiennie na miejscu czwartym.

Najtańszy proszę

Aparaty cyfrowe systematycznie tanieją i to w dość szybkim tempie. W ubiegłym roku ceny tego typu urządzeń spadły o ok. 25 proc. Wraz ze spadkiem cen rośnie wydajność poszczególnych modeli.

To wszystko powoduje, że internauci najchętniej sięgają po aparaty z najniższej półki cenowej Przedział „ do 400 zł” wybrało niecałe 29 proc. spośród tych, którzy zaznaczali wartości parametru Cena.

Kolejnym pod względem popularności przedziałem cenowym okazał się przedział „od 600 do 799 zł” (16,90 proc. wszystkich wyborów). Z danych zebranych przez serwis wynika, że trzecim z najbardziej popularnych przedziałów cenowych jest przedział „od 400 do 499 zł” (12,54 proc.).

Najrzadziej sięgamy po aparaty, za które musimy zapłacić powyżej dwóch tysięcy. Statystyki przedstawiają się następująco:

- od 3000 (3,96 %)

- od 2000 do 2499 (3,79 %)

- od 2500 do 2999 (2,93 %

poniedziałek, 7 września 2009

jaki aparat kupić?

Każdy model nowoczesnego aparatu fotograficznego posiada również wiele ustawień zaawansowanych, takich, jak: programy tematyczne, korekcja ekspozycji (korekta zdjęć ze względu na zbyt dużą jasność, czy ciemność), zmiana czułości (ułatwia fotografowanie w zmiennych warunkach oświetlenia),

Poradnik – Jak dobrze wybrać aparat cyfrowy?


Autorem artykułu jest Jakub Zimny




Przymierzając się do zakupu aparatu cyfrowego, możemy błądzić w bogatej terminologii nazw i opisów. Całkowita niewiedza w tym temacie wyklucza podjęcie dobrej decyzji. By zakupić dobry sprzęt, należy porównać wybrane modele ze sobą poprzez porównanie ich ustawień i możliwości.

Budowa aparatu cyfrowego
Przede wszystkim warto zdobyć wiedzę dotyczącą budowy aparatów cyfrowych. Jego prawidłowe działanie zdeterminowane jest właśnie funkcjonowaniem każdej jego części. Najważniejsza jest matryca, czyli część, która zastępuje tradycyjny film w aparatach analogowych.
Wykonane zdjęcie od razu widoczne jest na monitorze, który jest charakterystycznym elementem każdej cyfrówki. Znajduje się on na tylnej części/ściance aparatu. Monitor sprawdza się, bo ułatwia ustalenie kompozycji zdjęcia, możliwości sprawdzenia jak wyszło od razu po jego zrobieniu oraz skorygowania jego ustawień. Monitor może być różnej wielkości. Jest tym wygodniejszy, im jest większy. Może mieć 1,8 cala, ale i 2,5 oraz 3 cale wielkości. Ważna jest również rozdzielczość monitora. Im jest ona większa, tym lepsza możliwość poznania zdjęcia przed przeniesieniem go na monitor telewizora, czy komputera.

Oko aparatu, procesor karta pamięci
Obiektyw to ta część aparatu, która służy do obserwowania przedmiotu fotografowania. Dzięki swojej budowie i wykorzystaniu soczewek skupia ona światło i przenosi obraz na matrycę. W tradycyjnych cyfrowych aparatach obiektyw jest wbudowany. Jedynie lustrzanki mogą korzystać z wymiennych tych elementów. Innym ważnym elementem jest procesor, czyli mini-komputer, który posiada własne oprogramowanie. Jego zadaniem jest odbiór informacji z matrycy i zamiana go w postać cyfrową. To bardzo ważny element, który decyduje o jakości powstałych zdjęć. Urządzenie to decyduje również o sprawności aparatu i o jego gotowości do pracy. Kolejnym ważnym wyznacznikiem aparatów cyfrowych jest ich pamięć. Wykonane zdjęcia zapisywane są na karcie pamięci, która może mieć różną pojemność. Mogą one występować w różnych standardach: SD, xD oraz MS.

Jakie zasilanie?
Aparat cyfrowy może być również zasilany na dwa różne sposoby. Jednym z najpopularniejszych jest zasilanie go przy pomocy zasilacza litowo-jonowego. Druga metoda to wykorzystywane do tego typu paluszki typu AA (dwie lub cztery sztuki). Najczęściej użytkownicy aparatów cyfrowych decydują się na korzystanie z akumulatorków z funkcją wielokrotnego ładowania.
Każdy model nowoczesnego aparatu fotograficznego posiada również wiele ustawień zaawansowanych, takich, jak: programy tematyczne, korekcja ekspozycji (korekta zdjęć ze względu na zbyt dużą jasność, czy ciemność), zmiana czułości (ułatwia fotografowanie w zmiennych warunkach oświetlenia), tryb makro (pozwala na wykonywanie zdjęć z bliskiej odległości), histogram (urządzenie niezbędne podczas ustawiania naświetlenia zdjęcia), ustawianie balansu bieli (możliwość eksperymentowania kolorami na zdjęciach za pomocą ustawienia aparatu).


---

Jakub Zimny
www.deltastudio.pl



Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Moja lista blogów

  • Zabytki Pragi - Hradczany i okolica Zamek Praski (Pražský hrad) – Praha 1, www.hrad.cz Zamek Praski stanowi ważny symbol czeskiej państwowości od ponad tysiąca lat. Założo...
  • Dolina Chochołowska - Dolina Chochołowska - piękna i największa Autor: *Adam Karnowski* Dolina Chochołowska jest największą i najdłuższą doliną Tatr Zachodnich. Nazwa jej wywo...
  • Darmowy antywirus - Jeżeli jeszcze nie masz programu antywirusowego to koniecznie zainstaluj jakąś ochronę swojego laptopa np. Avast. darmowa wersja tego programu jest dostępn...
  • Pielęgnacja trawnika - Pielęgnacja trawnika Są trawy ozdobne, sportowe i wiele innych. Można się też pokusić o trawę z rolki, którą w naszym ogrodzie położy wyspecjalizowana fir...
  • Trening koni - Trening koni Autor: *BorowaGFX* Marzysz o trenowaniu koni? Chcesz zostać instruktorem jazdy konnej? Zapoznaj się z garścią cennych porad, które ułatwią C...
  • Wenecja - Wszystkie kolory Wenecji. Autor: *Maciej Łukomski* Nie ma drugiego takiego miejsca na świecie jak Wenecja. To miasto mostów, karnawału i zakochanych. Ni...
  • lenistwo - W walce z lenistwem ważne jest zrozumienie energetyki. Są ludzie dynamiczni, pełnie energii ze lśniącymi oczami i są też osowiali, poruszający się powoli, ...