sobota, 2 kwietnia 2016

sesja fotograficzna

Wycena sesji fotograficznej. Czyli o co warto zapytać fotografa w trakcie prośby o wycenę sesji zdjęciowej.


Autor: Piotr Polaczyk


Jakie pytania zadać fotografowi podczas rozmowy o wycenie zlecenia? O co zapytać żeby uniknąć późniejszch niedomówień, nieporozumień i rozczarowań? Jakie kwesteie poruszyć i co o fotografowanym produkcie powinien wiedzieć fotograf? W tym artykule postaramy się znaleźć odpowiedź na te i inne pytania.


Masz produkt, produkt który jest dla Ciebie ważny. Chcesz go sprzedać i dobrze wiesz, że w dzisiejszych czasach bez zdjęcia tak naprawdę Twój cenny przedmiot nie istnieje. Klient kupuje oczami, często nie patrząc na parametry bierze to co widzi. Jeśli chcesz sprzedać swój produkt, potrzebujesz profesjonalnych zdjęć. Załóżmy, że wybrałeś już fotografa, którego portfolio odpowiada Twoim oczekiwaniom. Teraz, żeby rozpocząć współpracę wystarczy tylko mail lub telefon…

W tym artykule dowiesz się jakie informacje zawrzeć w mailu z prośbą o wycenę zlecenia tak aby fotograf mógł udzielić trafnej i wartościowej dla Ciebie odpowiedzi.

1. Opowiedz o swoim produkcie

Powiedz co to za produkt, jakie są jego cechy, czy jest to maleńka buteleczka czy sporych rozmiarów maszyna, czy jest matowy, błyszczący, szklany czy niklowany. Napisz wszystko to co pozwoli fotografowi zwizualizować jego wygląd i rozmiar. Dobrym pomysłem jest przesłanie zdjęcia produktu, może być zrobione telefonem, może to być produkt podobny, znaleziony w Internecie.

Nie raz klienci wysyłają maile o następującej treści:

"Witam. Proszę o wycenę sesji zdjęciowej jednego produkt."

Ta wiadomość nic nie mówi po za tym, że ktoś jest zainteresowany wzkonaniem sesji. To miłe, ale gdyby w wiadomości pojawiło się chociaż kilka dodatkowych informacji to proces wyceny poszedłby o wiele sprawniej.

2. Ile chciałbyś otrzymać zdjęć?

Ważne jest ile zdjęć danego produktu będzie potrzebne oraz ile produktów będzie brało udział w sesji. Inaczej wycenia się zlecenie, na które składa się kilka ujęć tylko jednego produktu, który jest przy okazji jedynym i kluczowym produktem danej firmy. Inaczej też sesję kilkudziesięciu czy też kilkuset produktów dla sklepu internetowego.

3. Jakie zdjęcia chciałbyś wykonać?

Kiedy pytasz o cenę i termin realizacji koniecznie napisz jakich zdjęć potrzebujesz. Jest spora różnica między packshotem na białym tle a aranżowanym zdjęciem reklamowym.

Jasne jest, że zdjęcie reklamowe wymaga pomysłu, omówienia i przygotowania aranżacji, zdobycia niezbędnych rekwizytów. W zależności od złożoności projektu wykonanie jednego takiego zdjęcia może pochłonąć wiele godzin pracy, dlatego przy planowaniu sesji i wyceny fotograf musi znać wszystkie szczegóły, pomysły i preferencje klienta. Tutaj również dobrze sprawdzają się poglądowe zdjęcia z sieci. Oczywiście jeśli nie masz pomysłu, znajdziesz go wspólnie z fotografem, jednak o tym także musi on wiedziec

4. Gdzie użyjesz zdjęć?

Może potrzebujesz zdjęć produktów do sklepu internetowego, a może do drukowanego katalogu? Nie ważne czy chcesz ich użyć na Allegro, stronie www, banerze reklamowym, bilbordzie, fototapecie, ulotce a może we wszystkich tych i jeszcze paru innych miejscach, fotograf musi to wiedzieć.

Dlaczego? Po pierwsze istotną dla kwestią jest to gdzie zdjęcie będzie prezentowane. Chodzi tu przede wszystkim o licencję do zdjęcia i przekazanie praw autorskich. To czy zdjęcie będzie zamieszczone w katalogu czy na okładce ma znaczenie przy wycenie.

Po drugie jest różnica w przygotowaniu zdjęcia do Internetu i do druku.

Żaden fotograf nie chce usłyszeć od klienta, że zdjęcia, które przygotował na stronę internetową trafiły później do druku i okazało się że na ulotce czy też banerze nie wyglądają już tak dobrze. Gdyby wiedział dokładnie jakie ma być ich przeznaczenie odpowiednio przygotowałby zdjęcia i nie byłoby rozczarowania.

5. Termin na jakim ci zależy.

Oczywiste jest, że niektórych rzeczy nie da się zaplanować z dużym wyprzedzeniem, ale jeśli to możliwe napisz do fotografa na tyle wcześnie, aby miał czas na przygotowanie i ustalenie szczegółów. Jeśli napiszesz z jednodniowym wyprzedzeniem, z prośbą o sfotografowanie trzydziestu produktów "na już" to mało prawdopodobne, że będzie mógł podjąć się takiej sesji bo zwyczajnie nie będzie na nią czasu w grafiku.

Podsumowując…

Pamiętaj o tym, że im więcej informacji o Twoich oczekiwaniach, wizji i samym produkcie zna fotograf, tym lepsze zdjęcie może wykonać a Ty dostajesz dokładnie to czego chcesz. Dzięki informacjom, które od Ciebie uzyska będzie w stanie dokonać wstępnej wyceny i będzie to niewątpliwie podłoże do świetnej i owocnej współpracy.


Autor: 8PRO STUDIO Studio kreatywnej fotografii reklamowej i produktowej

Adres: http://8prostudio.pl/

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Moja lista blogów

  • Zabytki Pragi - Hradczany i okolica Zamek Praski (Pražský hrad) – Praha 1, www.hrad.cz Zamek Praski stanowi ważny symbol czeskiej państwowości od ponad tysiąca lat. Założo...
  • Dolina Chochołowska - Dolina Chochołowska - piękna i największa Autor: *Adam Karnowski* Dolina Chochołowska jest największą i najdłuższą doliną Tatr Zachodnich. Nazwa jej wywo...
  • Darmowy antywirus - Jeżeli jeszcze nie masz programu antywirusowego to koniecznie zainstaluj jakąś ochronę swojego laptopa np. Avast. darmowa wersja tego programu jest dostępn...
  • Pielęgnacja trawnika - Pielęgnacja trawnika Są trawy ozdobne, sportowe i wiele innych. Można się też pokusić o trawę z rolki, którą w naszym ogrodzie położy wyspecjalizowana fir...
  • Trening koni - Trening koni Autor: *BorowaGFX* Marzysz o trenowaniu koni? Chcesz zostać instruktorem jazdy konnej? Zapoznaj się z garścią cennych porad, które ułatwią C...
  • Wenecja - Wszystkie kolory Wenecji. Autor: *Maciej Łukomski* Nie ma drugiego takiego miejsca na świecie jak Wenecja. To miasto mostów, karnawału i zakochanych. Ni...
  • lenistwo - W walce z lenistwem ważne jest zrozumienie energetyki. Są ludzie dynamiczni, pełnie energii ze lśniącymi oczami i są też osowiali, poruszający się powoli, ...